Tuesday, June 19, 2012

Nak Senang Tu Banyak Ja Halangan.. Asam Garam Kehidupan U..

Assalamualaikum :)

       Skrg ni budak2 lepasan SPM ngah orientasi kat diploma kat U yg ditawarkan rite? And aku skrg ngah bersenang lenang baru habis diploma 2 bulan lepas..hoooyahhh~ happy gila bla dah habis belajaq ni... kekawan aku ramai yg dah kerja...mostly kerja yg berkaitan bidang yg kami belajaq iaitu dlm bidang haiwan..tu pun klu x silap aku laa...aku pun baru hbs keja..bulan lepas baru hbs keja..hehehhe..ternak ayam pedaging..tp tu pun keja dgn mak aku laa...sonokkk taw kerja dgn haiwan ni...kalau bleh aku nak ceburi bidang haiwan ni dgn lebih mendalam...

       Now aku ngah tunggu result degree... cuakkk bakk hanggg ! hehehe... bukan apa..sebab result last sem aku x power ngat...result sem mmg la agak power, tp result keseluruhan tu agak kureng !

      MENYESAL SEKARANG TIADA GUNANYA rite... hmm.. memang pun...dah nak akhir sem baru lah menyesal..arghhh kenapalah aku x pulun study dari awai sem dlu..kenapa aku x lampy ngat nak pickup cara U pya stail..hahaha..mmg pun! masa sem 1 aku masuk sini...happy gila xdak keja skolah....tuptuptup..wehhh test?? watdafish! hahaha..okay jwb test bukan men g yakin..hohoho..pastu tuptuptup exam !! hahaha..aku bukan malas..tp aku LAMPY ! taw x LAMPY tu apa? lambat pickup la ! ko pun LAMPY ehh x penah dgq word ni? hehehe..memen je k beb~

      Owh kalau korang nak taw aku diploma kat UPM Kampus Bintulu, Sarawak.. aku ambik kos Kesihatan Haiwan dan Penternakan... 3 tahun diploma kat sana...

     So nak dijadikan cerita...aku ni bukan jenis teori pya otak..style klu study kena study awai2 n betoi3.. tp sbb xdak homework aku rasa wowww bestnya study kat U..kerja sekolah xdak..p kuliah..asaimen...test..kuliah..exam... hahaha..tp sbb aku dah biasa dgn sistem skolah..asyik homework2..so aku mcm agak leka ms sem 1.. aku study! x tipu okay..cuma aku agak leka masa sem 1 so pointer pun hahaha...pointer pun atas pagaq...

     Masa taw result..hanya Allah saja yang taw betapa takutnya aku...takut apa? exam dah habis kan...hahaha takut nak ngadap bonda n ayahanda ! sbb semua kakak n abg2 aku semua masuk U 4.0 flat ja..huii..teror kan..klu aku ada otak mcm dorg gak kan best ! hahaha.. okay! tampaq diri sendiri! aku yg xnak usaha lebih..nak demand2 nak otak mcm akak2 abg2 aku plak...

     So masa sem 2 aku pulun...hahaha..n da result wow..meningkat byk..hehehe..haaa kena lah berusaha lebih kan ! so sapa cakap org yg gagal akan gagal selamanya... kalau dorg nak bangkit, berusaha lebih..boley apa berjaya... so, i wake up from my dark pass.. Alhamdulillah :)

     Selalunya kalau dalam cerita tamil..memula dorg akan hadapi suasana yg rumit susah suma tu kan...pastu dorg senang..tp senang dorg tu xlama sbb ada ja halangan lagi...so kena hadapi rintangan baru lagi... so, macam cerita aku ni laa... hahaha.. Sem 3...halangan baru plak.. halangan apa??? aku start sakit... bukan demam..tp i lost many of blood..im suffer from death.. Alhamdulillah ada kawan yg menengok aku.. dorang yg rajin jaga aku...sampailah aku masuk hospital sebab x tahan sakit.. this r matter of dearth jugak laa..sbb everyday darah aku tumpah....so, tekanan darah mmg rendah la kan.. asyik pening jaa...asyik merana tahan sakit... tp belajar still kena belajar...tp xdak fokus ! yess aku hilang fokus... aku asyik pening... kuliah mcm biasa, test mcm biasa, exam mcm biasa kena lalui... maybe sebab fokus dah byk hilang, so result Sem 3 aku jatuh balik..tp jatuh yg x kedebommmm laaa...jatuh yg atas dr pagaq..hehehehe..

     Sem 4...... aku dah nekad ! nekad nak naikkan pointer balik... Alhamdulillah sakit dulu dah kurang.. TAPI.... aku diuji lagi... aku pening gla... bukan migrain..bukan pening... aku pun xtaw..so kawan aku bawak aku pg hospital nyabau...aku asyik nanges atas katil wad tu sbb xtertahan sakit tu..mcm ada benda duk makan otak aku...n nurse tu wohhh garang gle beb..aku ingat lagi sbb aku kena marah..bodoh pya nurse ! kasi la aku ubat penenang kalau dah give up nak pujuk aku..hahaha...lama gila aku kat wad tu..sbb nak tggu ujian darah... kalau hspital swasta kejap ja tggu..hmmm xpalah...so, xpalah..tgh hari tu aku bleh kuaq dr hspital..3 kawan aku jaga aku...errr act dorg ngah picnic lam bilik aku..hahaha..sebab dorg dgn enjoynya memasak itu ini..sbb aku cakap aku nak tidoq..tp aku tipu...aku xley tidoq..sakit tu...Ya Allah..hanya Allah saja yg taw...aku tutup muka dgn bantal...semua apa dorg ngah sembang aku dgq... pastuh dorg pujuk aku makan...sbb nak kena makan ubat..okay aku makan...pastu kawan aku standby baldi sbb tgk aku lain mcm....bluweeeeekkkk..makan sikit ja..muntah gle byk..hahaha... so, aku weak balik sbb smua benda masuk semua aku muntah... so aku nak tidoq rasa mcm xley tidoq..so kawan aku bawak pg kat klinik kolej...thank to u all...tanpa korang aku dah kiookkk..hehehe... so kawan aku kasi report yg doc kat hospital kasi.... aku time tu mmg weak gla ahhh... lantak lah korg nak buat apa pun kat aku..janji aku x rasa sakit dah..n doc tu inject aku! inject ubat pening ka apa aku xtaw..yg pasti doc ckp ubat tu kuat.boleh kasi aku okay... then, aku balik bilik mcm biasa..aku ambik wuduk..semayang asaq..masa smayang tu..something happen...mata aku..xley kelip...urat mata mcm tegang gila...tegang sampai aku xboleh nak tutup atau kasi kecik.... dah habis smayang..aku duk tas katil..kekawan aku duk enjoy makan maggy plak.. (seingat aku la) hehehe...aku duk..aku rasa lain...something wrong with my body...gigi aku!! aku rasa gigi aku mcm nak tertanggal....aku xley nak bukak mulut....aku ngerang! kawan2 aku dah panik... owhh sebelum tu,masa aku kat klinik satelit (klinik dlm kampus) kami jumpak cik ju (felo blok G merangkap kawan kakak aku) dia dah pesan, something happen, roger dia... so bla aku menjerit gla2 sebab rasa sakit gla babeng..bla aku menjerit gla lagi sakit sbb aku lawan rasa tutup ni xley bukak (korang faham x ni) so kawan aku 3 org tu dah teraboq lari...sorg paggil cik ju..sorang panggil gard..sorang g tenangkan aku....aku mmg xtaw apa nak jadik..rasa mcm nak mati... so cik ju dtg..(bilik gle byk barang haram, rice cooker, hot plate,...) haahha..tp xpenting semua tu..ngah cemas semua..pastu strecher dtg..gard tu pompuan n badan dia gilak besaq...dorang baringkan aku dalam tu..5 orang angkat aku..n kawan aku cakap..time tu gla babeng berat nak angkat aku...gard yg besaq tu pun bley peluh n suruh letak dlu sebelum sambung angkat..2 kali benti rasanya..kawan aku cakap mcm bukan aku sorang dalam strecher tu... errr msti korg dah pikiaq aku kena sampuk kan..hahaha x lah! baca dlu.... so ambulans bawak aku ke hospital..time tu dekat maghrib dah... mcm biasa hospital kerajaan ni service dia lambat..so aku mcm separuh nyawa duk kat kusi tolak tu..so cik ju p jumpak doktor kat dalam tu suh cepat..n aku masuk wad trus.. ingat g, doktor cina yg handle kes aku..time aku dah baring kat lam wad...aku xley cakap..aku xley bukak mata...doc dah tampaq2 pipi aku suh bukak mata..dorg xkasi aku pejam mata..doc tu suh aku lawan..aku lawan bukak mata... TEBELIAKKK! n doc tya kenapa tebeliak..aku xley bukak cara normal...aku xley nak jawab n aku taw napa mata aku tebeliak.. kawan aku mmg dah takut gla..dorg ingat aku nak mati.... doktor cakap aku faham..tp xley nak balas, aku cakap mcm org bisu cakap..uuuaaakkkk...mcmna ntah...yg pasti, aku xley nak buat apa...urat kaki dah kejang..urat tgn dah kejang.... lama gila dorg nak cari jalan n bincang aku sakit apa...aku sedaq..aku nampak dorg gather ramai2 kat situ bincang... dekat 2 jam cenggitu kot...n tetiba aku rasa bahagian perot aku kram ! kram gla sakit ! aku nak jerit, suara x kuaq..n luckily doc tu nampak aku mcm nak gerak n jerit2..dia xfaham..n lastly dia cakap luahhh ja sbb dia tgk aku mcm nak muntah kot..n buuuuweeeeeekkk..aku muntah atas badan sendiri..yelah nak bgn xley..doktor tu iringkan badan aku ke tepi...so, muntah habis kena kat cadaq n tumpah smpy kat lantai...aku dah rasa serba salah tp xley nak kawal...so, pas aku muntah..Alhamdulillah aku kembali normal ! yahhh i feel im live again..hahaha...mata dah bleh kelip..mulut dah bleh cakap..tgn kaki dah bleh gerak..tp still weak..so doktor suh aku kencing, nak ambik sample kencing..so, aku bleh tido lastly..zuzu teman aku malam tu..dekat sejam 2 lebih mcm tu gak la aku tido..zuzu urut2 aku..thank zuzu...walaupun badan aku bau muntah habis tp zuzu tetap jaga aku kat tepi...n pstuh doktor datang..zuzu bawak ubat yg doktor kat klinik satelit kasi tunjuk kat doktor..dalam 7-8 jenis ubat kot..lastly doktor kata dalam byk2 ubat ni 1 ja bleh makan..doktor tu marah doktor kat klinik satelit...rupanya aku ni OVERDOSE injection...yelah pagi tu aku kena inject kat hospital..pstuh doktor kat klinik satelit p inject lagi walaupun report perubatan dari hospital dia dah baca..so salah siapa? korang faham kan..nyaris2 ayah aku nak saman doktor tu taw tp mujoq x tersaman..sbb yg penting aku sihat balik... so thats it..aku sakit masa dekat minggu ulangkaji...whole week tu aku sakit so, study celah mana? hehehe..so I failed 1 subjek..but bukan aku sorg k..ada dekat 10 orang stelah ditapis..kedak ramai...tp ramai yg diselamatkan sbb dr tambah 2-3 mrkah kasi dorg selamat..hehehe..subjek lain ok..cuma sbb 1 subjek spoil, maka pointer pun spoil..okay thats pity on me...

        Sem 5....aku bangunnn..bangunnn dari segala kesakitan... aku lawan !! alhamdulillah.. sem 5 aku boleh fokus..aku kembali ceria n happy selalu.. act mcm2 tejadik mcm sem 5 tp Alhamdulillah aku bleh lalui... dan result sem 5 alhamdulillah sangatlah banyak meningkat...result yg aku x jangka..aku target 3.0..tp Alhamdulillah meningkat byk dan jauh dari target aku.. aku sangatlah happy sbb ternyata aku boleh bila aku bangkit dari kejatuhan...

      Sem 6..akhir sem aku kat sana....mcm2 aktiviti...yelah sem ni kami 10 orang tu ada pertambahan subjek..subjek yg kami xboleh ambik masa sem 5, so sem 6 lah kami ambik...fokus lagi...Alhamdulillah...aku boleh score ntuk test...BUT......sakit lama datang balik..poor me! aku masuk hospital...aku p klinik swasta kat luaq, kasi report sakit hospital..unluckily doktor tu xboleh nak rawat..dia cakap kena lalu prosedur endoscopy jugak..kena p hospital..so, mak angkat aku yang urus aku...aku stay umah mak angkat..n kena jalani rawatan endoscopy...(korang taw x endoscopy tu apa?) google sendirik..aku malu nak cakap..okey..pastu aku ok balik..aku bergantung kat ubat... n aku catch up balik kuliah yg aku tertinggal..study dgn kawan aku..alhamdulillah..test 2 aku score lagi... nak dijadikan cerita...last test 2 n last oral test..aku sakit malam tu...mujoq test dah habis..just dlm 2 mggu tu nak exam...malam tu..masa nak smayag isyak, aku jatuh..bukan jatuh gedebukk..jatuh tahan sakit...aku baru nak smayg..aku tahan..tp ya Allah..aku rasa mcm dada aku tegang..aku ingat nak mati..ingatkan Malaikat Maut nak cabut nyawa..mmg aku gilaaaaa sakit..pstu sakit tu gila2 terasa kat bahagian perut belah kanan...org cakap kalau sakit perut belah kiri tu gastrik..kalau kanan tu appendix..so aku kol kawan aku yg penah kena appendix..dia cakap better pergi jumpak doktor...time tu dah pukul 11 malam...aku smayang..aku siap2 pergi bilik zuzu...aku p bilik dia aku cakap nak ubat gastrik sbb rasa tegang kat perut..so aku makan..n zuzu cakap better pergi jumpak doktor jugak! so, kami pun p..sbb klinik dah tutup..gard tepksa kol doktor..doktor datang lambat gak laaa...dia inject penkiller dlu ntuk aku tahan sakit n inject ubat gastrik..pastu ambulans bawak aku ke hospital...againn..aku telantaq kat wad hospital..tp kali ni aku bukan duk kat wad kecemasan..aku duk kat wad bedah..wohhhh..dorang nak bedah aku?? zuzu setia tgggu aku..mujoq test habis kan..so, nurse drip ayaq kt aku...zuzu tido tepi aku..kesian dia..tido sambil duduk..aku rasa bersalah..aku suh dia tidoq tepi aku tp dia suh aku rehat betul2...so subuh tu, nurse suntik ubat gastrik dalam drip ayaq...n pg tu zuzu balik nak mandi n nnt dia dtg lg... time doktor cek tu...dorg tekan2 perot aku.. wohhhhhhhh sakit la woii..nak ja aku jerit mcm tu...tp mujoq aku x melalut bukan2...so,hiduplah aku selama 2 hari dgn drip ayaq...pg toilet kena bawak menatang tu..renyah sgt! n paling seksa...2 hari aku x boleh makannnnnn..aku hanya tgk pesakit lain makan...so pstu zuzu bawak surat dari klinik satelit suh pindahkan aku dalam wad kelas 2..wohhh alhamdulillah...bebas skit nak bukk tudg kan..sbb bertutup.. so hari ke 3 tu..nurse cakap..awak kena siap sedia..kejap lg awak akan di scan, di ultrasound...nak cek takut ada something x kena..n Alhamdulillah semua ok..hehehe..pic scan ovary aku pun doktor kasi..doktor cakap sihat ja ovary,uterus n bla2..xdak cyst pun...so, pastu...saat penyeksaan............................................... nurse bawak aku masuk 1 bilik...tiub masuk kat lubang hidung aku n salur ke perut...aku nanges mengelupur sbb sakit.....n Alhamdulillah nurse n doktor semua baik2..dorang tenangkan aku...pastu tiub masuk kat saluran kencing aku...arghhhhhhh sakit siot....aku nanges ja..masuk bilik tu dgn muka cool ja..tp pastu nanges2 gla..time tu zuzu dah balik, kak zura plak jaga aku..dia pun suh aku tenang..pastu dorg tolak aku ke bilik bdah sbb nak tebuk...nak masuk kamera dalam perot aku..nak usha ada cysts ka dalam perut atau appendix kah? so, dah masuk wad bedah...doktor2 praktikal plak gedik pakat nak handle kes aku...ramai gak laa...n time tu aku dah pasrah..korng buat jelah apapun..asalkan aku x sakit dah...n ubat bius di inject...memula dorg duk main 'dik,ni brapa..' n dorg tolak aku pastu doktor tu sedut benda dalam perot aku melalui tiub kat hidung...aku sempat sedaq lg time tu..eyewww cecair lendiaq hijau lam perot aku..hahahaha...n aku mula rasa sakit...aku dah sesak nafas nak nanges...sorg nurse tu tya aku islam ka..aku angguk..pastu dia ajaq aku ngucap..wohhh aku nak mati ka? hahahaha...pastu doktor kasi topeng oksigen..trus aku x rasa sakit..n aku x sedaq apa.................... aku bangun2, trus aku nanges...doktor dtg tya knp..aku cakap sakittttttt kat perot...aku xtaw dorg tebuk perot kat bhgn mana..ingatkan kat tepi..aku sakit kat bwh pusat...so doktor tu inject ubat bius lagi sekali...n aku pengsan skali lg...hehehhehe...n sedaq2 aku dah duk lam wad..kak zura kat tepi...n aku nanges lagi sekali..hehehhehehehehhe..sakit gla bhai...terseksa rasa...n nurse datang, bukak tiub kat hidung n kat saluran kencing..wohhhhhhhhhhhhhhh sakit gle beb tekak aku...yelah...dah bengkak dalam ni..sakit gla..kak zura dah cuak aku nanges x benti2...dia duk suh aku tidoq..hehhehe..n aku tidoq sbb penat..hehehhe..pastu esok tu doktor cakap bleh kuaq...tp dorang cakap sample dah ambik dr dalm perot aku..dorang x taw lg apa yg aku sakit...so, aku balik naik ambulans...time tu budak2 kelas aku ada kelas..so farisha n mid, dorg dak pertanian, dorg bwk balik barang aku..aku balik naik ambulans..yelah xkan nak naik moto..mampos bedarah balikk..haaaa, baru tringat...malam aku lepas bedah tu..kekawan dtg melawat..n aku p gatai buat lawak...n semua gelak..aku nak gelak tapi sakit gilaaaaaaaaa.....yelah tegang kat perut...mana bleh gelak..nak bersin pun gila bapak seksa...n sebab aku gatai p buat lawak, aku gatai p gelak, perot aku berdarah...hahahahhaa...lawak gila...bahagian tebuk tu dah berdarah !.hahahaha..aku pggl nurse suh ganti baru sbb darah kuaq..hehehe.. so sambg tadi tu..aku balik naik ambulans, aku jumpak doktor ida dlu, ambik surat cuti tambahan...aku time tu slumber ja pakai kain batik...doktor ida n nurse kat klinik satelit gelak tgk aku, dorg cakap aku mcm baru lepas beranak..hahahhaha.. sumpah aku pun rasa kelakar...n worst thing..aku time tu duk kat aras 3..tnggi bhai nak panjat tangga dgn keadaan perot baru lepas jahit...n mujoq ada junior sorg tu rapat n ambik taw hal aku...dekat seminggu gak aku mcm org berpantang...duk pakai kain batik ja..ada time tu sesi photography sekelas..kekawan pujuk suh aku p..alah ambik gambaq ja..n ada sorg kawan aku..dia laki n mcm setan skit..dia saja kaco aku..dia buat lawak depan aku suh aku gelak..gle bapakkkk sengsara aku nak gelak..pastu padan muka kawan2 aku marah dia ! hahaha.. padan muka kau redza! jahat gle kau ! ok..dalam keadaan sakit tu...aku xjadikkan halangan ntuk aku study..sebab masih study week, aku n zuzu rajin study sama2 kat bilik aku....n Alhamdulillah semuanya jalan lancar...result aku pun alhamdulillah !! aku target 3.2 tapi kali ni naikkkkkk lagik banyak..cuma pointer keseluruhan la xbrapa best...tp still result aku yg terbaiklah tu... thanks...

darah asyik duk masuk lam tiub tu ja =,=

tukang makan makanan aku..hahaha..aku kena posa kan.

tukaq jarum drip baru

dia kasi bubur ja..jadii laah..1st makan selepas 3 hari.


     N skrg aku masih tggu result degree....aku apply semua berkaitan haiwan..sc. penternakan kat UPM serdang n UKM...sc. kesihatan haiwan n penternakan kat Unisza...zoologi kat UKM...n ada g apa ntah...still tggu result..n baru2 ni sebelum aku berangkat ke UK, aku bincang dgn ayah n mak aku..last minit...aku apply BSBI kat UPMKB...ayah aku urus semua cop semua tu..Alhamdulillah semuanya dah dipos..n skrg ngah suspen aku dapat ka x BSBI sbb kekawan aku yg mana apply BSBI dorg da taw dapat..yelah dah kenai pengawai dalam kan...so senang jelah nak taw dapat ka x..hehehe..aku plak masih suspen tggu dapat ka x..aku harap2 dapat sangat2....sebab aku tgk tentatif kos tu..ada kena mgena if aku nak bukak ladang...harap2 lah betul keputusan last minit aku ni.... papehal masih menunggu..wish me luck ya ;)

        Kepada rakan2 yang masih belajaq tu..kalau dah leka, cepat2 sedar n kejar balik pointer tu..kalau dah jatuh, cepat2 bangkit..kalau ada fail, jangan kecewa/putus asa, bangun dan buktikan boleh berjaya.. orang yang gagal, xsemestinya akan selamanya gagal, InsyaAllah kalau berusaha lebih, pasti akan berjaya punya..yang penting sabar, fokus, berusaha :)

Sekian..

5 comments:

  1. antara byk2 post yg lawak, merapu dan menarik, post ni yg kakna nak komen. Thanks to Zuzu, femli angkat, dan kak zura, cik Jun, dan semua kawan2 kak maj yg taking care kak maj bebetul, kak na sbgai kakak yg dok jauh nun dari swak sgt bersyukur ada teman2 kat sana yg baik2 belaka take care adik saya yg disayangi dan rajin iron baju.... heheheh
    Kak maj, semua berlaku ada hikmahnya, dan alhamdulillah you have gone through it and you have done well with your study. Kak na doakan kak maj blajar lepas ni lg lancar dan sakit2 tu semua harapnya berkurang dan takda dah.. kakna doakan kak maj dpt course pertanian UPM!!!! AMin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah kakna..harap2 xdak sakit teruk mcm dulu dah lepas ni..mmg duk sakit lg skrg tp harap x teruk sampai kena masuk hospital lagi...cukup laa, penat dah nak kena drip2 ayaq semua nih..hehehe.. InsyaAllah kakmaj akan lebih usaha ntuk degree ni..

      Delete
  2. wuh, kecut perut ariffah baca post ni.

    terkilan gak la sbb mcm xterima maklumat apa sgt kan.

    sori la kkmaj....sori sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ariffah n lain2 xtau sangat laa...yg taw kakmaj duk sakit kakna, mak ayah saja.. kakmaj x gtaw adik bradik yg len..hehehe

      Delete
  3. Allah knows ur effort on your life . be strong maj !
    Sorry, aku taktau penderitaan kau selama kt Btulu dulu ~
    And I'm pray for ur success, insyaAllah may Allah give us the opportunity to bring happiness for our parents !
    *Sayu je baca entry kau yg ni,msih ada insan lain yg bpenyakit n lebey menderita dr aku
    Best of luck !!! :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...