Monday, March 17, 2014

Currently busy flirting with Sheeps and Goats.... CEH (*..*)"

Assalamualaikum..

So so so long time I didn't write at this blog.. bla bukak ja blog ni, trus debu terbang habis sbb lama xbukak :P ceh.

Trus terang sem ni super duper busy.. Padahal kelas pagi je tiap2 hari.. tp sebab pegang byk jawatan, byk tanggungjawab, maka kena bg komitmen lebih skit..

Kelas tiap2 hari time pagi ja, yang paling best, sem ni, minggu ni amali, minggu depan teori.. haa, sebabkan telampau enjoy praktikal, so bila masuk bab study, alahai trus lambat sikit nak bleh p.. hahaha.. sebab telebih guna energy time praktikal..

Well, sem ni, yang paling azab ialah subjek Agrostology, apa tu? Sains Pastura.. Pastura tu taw x apa? dia mcm ni lah, lebih kurang subjek untuk rumput ternakan. Apa korang ingat rumput lembu ada beberapa jenis je ke? Pehh byk ok.. aku dari diploma masih fail n lambat nak kenal tu rumput Humidicola sp. ka, Brachiara sp. ka.. bukan satu jenis ja taw... satu sepsis tu, ada banyak jenis.. contoh mcm Brachiara.. ada Brachiara Humidicola, Brachiara Decumbens, Brachiara Mutica la.. etc.. mcm2 lah.. Then, paling best .. best ni ada " " taw.. "best".. yelah.. amali start jam 8 pg dan selagi xhabis tanam napier, xhabis membaja, xhabis perbaiki batas, selagi tu lah x boleh balik.. bayangkan Tanah pasir, atas pala, cahaya matahari terik, mmg bahang habis.. Yelah, kat umah selalu aku mengelat kalau mak minta tolong menanam.. haaa skrg padan muka kau Majdah.. satu batas ko kena tanam Napier.. dah la banyak gila.. Paling2 aku malas, aku tanam 4 Napier untuk satu area tu.. hahaha.. tapi hampehnya daun x tumbuh pun.. sebab aku tanam x ikhlas kot.. Mak selalu cakap, kalau tanam pokok tu, sambil selawat.. heh. memula mmg la aku selawat.. lama2 dia jadi kut lain, mengeluh.. hahaha.. Majdah2.. aku cukup fail skit bab pokok ni..

And subjek paling best sem ni ialah Small Ruminant aka Goat and Sheep dan subjek Physiology Reproduction.. sebab? sebab handle Ruminant.. mcm subjek Small Ruminant, byk habis masa kat kandang Pasir Akar, mcm2 belajar.. Oh ye, first time belajar ambil darah kambing, masa diploma UPM dlu x penah belajar pun.. mmg best.. then kalau Physiology Reproduction, masa amali dia ritu, kami kena postmortem cow reproductive tract female n male.. mmg best.. syok sgt.. xkisah lah bau busuk apa semua.. bagi aku kalau nak jaga penampilan n telampau mengada xnak busuk and kotor, xyah ambik kos animal sc lah.. ambik kosmetik.. hehe

Then subjek yg boleh laaa tahan.. Animal Feed and Feeding dan Beef production.. Animal Feeding sem ni kami belajar nutrisi feed sesuai untuk ternakan, cmna nak campur bla bla bla.. best jugak la.. dan Beef production xbyk kelas, sll je ada hal.. tapi apa pun sangat best..

Then setiap hari Jumaat ada kelas koko Public Speaking.. huh mcm na la aku leh tecampak masuk koko ni.. ritu daftar koko badminton, disebabkan kuata dah penuh, dorg tepaksa bukak koko baru.. paksarela jelah masuk.. xpelah bleh aku belajar cakap dengan confident.. hihi

Apa2 pun sem ni, many happy things happen.. tired moment xyah ckap la.. kekadang call mak, mak sampai leh tya, letih sgt ka.. rasa dah buat suara ceria tapi mak selalu ja detect suara letih aku.. hehehe..

Skrang baru sem 4.. 4 sem more to go.. 2 years lagi.. uwaaaaa lama lagi taw x.. cepat2 la habis.. xsabar nak kawen ni.. opsss, x sabar nak keja :P

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...