Wednesday, September 5, 2012

Tak buang masa !

Assalamualaikum..

Rini dah hari ke-3 saya kat UPMKB, disebabkan dah x jadi student sini, tp dah daftar masuk kolej kediaman, so saya stay sini sekejap sementara nak balik..Alang2 dah datang dari jauh kan.. Sebab dah x dak kerja nak buat, kawan plak pg orientasi, so saya ambil kesempatan ni ntuk study lebih mendalam tentang penternakan kambing, daripada awal management hingga akhir management.. Now tgh baca n survey byk laman web n blog2 penternakan yang berjaya.. Alhamdulillah byk ilmu yang dikongsi n dapat diambil. Daripada semalam (5Sept) saya duk study pasal foraj, baka, management, kandang dll..

Saya ingat petang ni nak call En Razak ketua bahagian Unit Kambing yang saya pernah praktikal bawah dia untuk jumpak dia n tya pasal management kambing.. N bleh peluk my baby ! sure byk baby baru ! suka3.. hehehe..

Dari semalam duk catit nota semua, smlm tido pun dekat 2 lbh pagi sbb semangat duk cari info pasal kambing ni.skrg dah 8 mukasurat penuh saya catat pasal kambing.. Ohh lupa nak cakap kenapa saya beria2 duk cari info pasal kambing.. Act, my brother propose me to work with him.. Bgcik cakap dat he will be Pengarah Urusan dan saya akan jadi Pengarah Operasi.. Bgcik dah lama nak buat projek kambing ! tapi dalam adik beradik xdak yang minat n luckily saya minat gila2 dgn kambing n my mission to have a goat farm nnt..so bgcik trus purpose ntuk kerja dgn dia.. He will invest money and I will manage the farm..Ohhh BESTTTT !!! Pasal belajar?? ramai jugak sokong saya jadi manager bla saya tya pendapat. Diorang cakap kalau nak ada farm sendiri buat apa bazir masa nak belajar 4 tahun lagi.. kalau nak kerja bawah syarikat mana2 kot la perlu lulusan degree.. but this is family bisnes, dan my own farm ! kiranya xyah degree.. now im still confusing sbb half hati nak belajar lagi, half hati nak run da farm..

Proses saya masuk belajar still akan diuruskan tapi pasal goat farm ni nnt saya n bgcik akan present depan mak n ayah ntuk luluskan kami pya plan..

Cuba bayangkan..dalam 3-4 tahun akan datang kalau saya manage farm ni, saya dah bleh beli kereta MAZDA !!! hahahaha..n kalau saya sambung belajar, dalam 3-4 tahun baru saya nak taktih kerja.hehehe.. n saya ni plak jenis praktikal person not a teory person..so InsyaAllah kalau saya manage farm dalam usia 21 tahun ni, boleh berjaya n pasaran pun hebat.. InsyaAllah.. But, apa2 hal pun, saya akan berdoa supaya diberikan peluang n pentunjuk dari Allah tentang masa depan saya..

Okeh nak siap makan satg..bangun pagi tadi trus ngadap laptop cari info pasal kambing, sampai x rasa nak makan..hahaha..sekarang baru rasa lapaq ! hehehe.. K doa 4 my best k..thanks :)

1 comment:

  1. all da best majdah :)

    semoga bjaya & bahagia dunia akhirat! <3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...